piątek, 30 stycznia 2009

NEPAL & INDIE



Seria World Flag Records powinna się zaczynać od tych nagrań... To pierwsze moje nagrania terenowe, wzbogacane oczywiście późniejszymi rejestracjami . Nie mogę jednak zapomnieć o samotnej wyprawie o 4 rano na wzgórze Svajambhunath, na skraju Katmandu w Nepalu. Sam akt rejestracji dźwięków otoczenia i uważnego słuchania (każdy kto założył słuchawki chociaż raz i słuchał otoczenia poprzez czuły mikrofon, doznał z pewnością ważnego doświadczenia świadomego słuchania) miał dla mojej muzycznej drogi fundamentalne znaczenie. Bez doświadczenia nagrań na świętym wzgórzu Svajanbhunath, nie mogła by powstać - z pewnością najlepsza płyta grupy Atman - "Personal Forest", wydana jako kaseta w Polsce, jako płyta winylowa w Niemczech i jako CD w USA !
Wcześniej miałem nieco podobne doświadczenie skupionego słuchania podczas nurkowania. Słyszy się wtedy własny puls, czuje membrany w uszach i doświadcza odmienności środowiska. Te doświadczenia posłużyły mi potem do projektowania i realizowania w studiach "niezwykłych" dla wielu brzmień. Dość wcześniej zrozumiałem, że nie jesteśmy w stanie wykreować brzmień innych niż te, które wcześniej słyszeliśmy lub odczuwaliśmy w inny sposób. Dlatego ważne jest aby uważnie słuchać ! Dlatego środowisko akustyczne akademii muzycznych wydaje mi się dość jałowe. Wszystko co tam słychać ciekawego pochodzi spoza zachodniej muzyki klasycznej. Kolejne wyprawy w Himalaje przynosiły nowe rejestracje ale także ważne doświadczanie skrajnie odmiennych środowisk akustycznych. Pierwsze nagrania terenowe włączone do muzyki realizowałem już w latach 80-tych ubiegłego wieku, pierwsze nagrania w Indiach i Nepalu zrealizowałem w roku 1991.
Pra-wydawnictwo zawierające nagrania terenowe z wyprawy w 1991 r. to była kaseta z serii FLY Music wydana około 2004 roku. To wtedy pojawiło się określenie (zawarte w tytule kasety) "muzyczny notes z podróży" i stąd się wziął tytuł naszego tekstu w Przekroju : muzyka podróżna. Z tych doświadczeń pochodzi też nasz tekst pt. Ucho w przestrzeni, opublikowany w magazynie Architektura&Bussines. Przy redakcji materiału na wspomnianą kasetę do nagrań terenowych dodałem studyjną prezentację brzmienia instrumentów tybetańskich zrealizowaną w studiu -Dworek Białoprądnicki- w Krakowie.
Wraz z kasetą pt. Buddyjska Muzyka Tybetu, były to pierwsze i jedyne ówczesne wydawnictwa z tego kręgu kulturowego, opracowane i wydane w Polsce. Modyfikacją tej kasety była płyta CD dodana do naszej książki pt. "Ucho Jaka - muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe" (Bezdroża 2003) oraz mini CD pt. "Tibet Vibes 2008", wydany i rozprowadzany bezpłatnie w ramach kampanii na rzecz kultury Tybetu przy tzw.: sportowej (!?) olimpiadzie w 2008 r.
Płyta wydana w serii WFR (WFR 017/2007) zawiera opisane, wczesne nagrania terenowe uzupełnione rejestracjami z wyprawy do Nepalu w 1999 roku. Spotkaliśmy wtedy młodziutkiego tulku w starym klasztorze w Dolnym Mustangu. Zaśpiewał nam wraz z chłopcami-mnichami na dachu tej gompy... magic Himalayas for Magic Carpathians ! OM !
Płyta ozdobiona jest wizerunkiem Buddy siedzącego pod drzewem Bodhi , jest to nawiązanie do jednej z rejestracji terenowej ; śpiewu ptaków w koronie symbolicznego drzewa Bodhi z Sarnath Park w Indiach, któremu uparcie towarzyszyły odgłosy pracy wiertarką...

Brak komentarzy: