niedziela, 9 stycznia 2011

POCZTÓWKI DŹWIĘKOWE 1-2


Idea pocztówek dźwiękowych (sound postcards) nie jest nowa, ale postanowiłem zrealizować ją dosłownie. Rozsyłanie za pośrednictwem Internetu plików dźwiękowych z próbkami charakterystycznych dla danej przestrzeni brzmień i dźwięków albo całych krajobrazów dźwiękowych (soundscapes) jest z pewnością szybkie i kształcące, ale kartka pocztowa z małą płytą CD wsunięta w kopertę może być także całkiem interesująca. Korzystając ze wsparcia projektu pt. Multimedialny Festiwal Sztuki Karpaty Offer (2008-2010) zaprojektowałem dwie pierwsze pocztówki dźwiękowe skupione na charakterystycznych brzmieniach Karpat. Pierwsza z pocztówek skupia się na brzmieniu związanym z pasterstwem w Pieninach i wiosennym aspekcie brzmienia karpackich lasów nad brzegami Dunajca, druga przynosi unikalny krajobraz dźwiękowy największej mofety w polskich Karpatach (Złockie k/Muszyny). Nagrań terenowych dokonali: Anna Nacher (Pieniny) i Mirek Badura (mofeta, Jego nagrania mofety wydaliśmy w 2005 roku jako numer 008 naszej serii płytowej WFR). Fotografie (a jest ich na pocztówkach sporo) wykonali: Bogdan Kiwak, Marek Styczyński. Całość zaprojektowałem z wydatną pomocą Bogdana Kiwaka. Dźwięki opracował dla potrzeb wydawnictwa Mirek Badura, dbając aby dźwięki dobrze brzmiały na każdym, nawet najbardziej popularnym sprzęcie odtwarzającym.
Pocztówka ma w oryginale rozmiar 22 x 11 cm i jest mocno wydłużonym prostokątem, na powyższej reprodukcji pokazaliśmy tylko jej część z przymocowaną płytą. Kartki pocztowe z płytami są pięknie wydrukowane (pełny kolor) i zawierają bogaty opis (na odwrocie), do serii zaprojektowałem i narysowałem także logo z napisem Karpackie Pocztówki Dźwiękowe / Carpathian Sound Postcards. Zainteresowanych otrzymaniem pocztówek odsyłam do wydawcy - Instytut Europa Karpat, który pocztówki rozprowadza.

Brak komentarzy: